تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

سفر پوتین به چین: آنچه باید بدانید | چرا سفر پوتین مهم است؟ و چه چیزی روسیه و چین را کنار هم نگه داشته است؟

رئیس‌جمهور چین روز پنجشنبه در تالار بزرگ مردم پکن از رهبر روسیه استقبال کرد. در این دیدار جنگ در اوکراین و همچنین تنش‌ها در خاورمیانه و همکاری در زمینه‌های اقتصادی و دفاعی در راس دستور کار قرار گرفت.

سفر پوتین به چین

رویداد۲۴ | رحمان موسوی: سفر پوتین به چین اولین سفر او از زمان تحلیف برای پنجمین دوره ریاست جمهوری اوست. او گفت که دلیل این سفر «سطح بی‌سابقه مشارکت استراتژیک بین کشور‌های ما» است. پکن آن را یک دوستی «بدون محدودیت» اعلام کرده است.

در جریان سفر پوتین به چین در روز پنجشنبه، شی گفت: «روابط چین و روسیه امروز به سختی به دست آمده است و دو طرف باید آن را گرامی بدارند و از آن حمایت کنند.» در مارس ۲۰۲۳، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش، یکدیگر را «دوستان عزیز» خطاب کردند.

چرا این سفر مهم است؟

به گفته ناظران، مبادله بین دو متحد خودکامه دو چیز را بیان می‌کند. اول: این دو به سختی در حال کار هستند و در روابط خود با غرب با چالش جدی مواجه هستند، زیرا ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی به تحریم روسیه در بحبوحه جنگ در اوکراین ادامه می‌دهند.

دو: چین احتمالاً به حمایت از ماشین جنگی روسیه ادامه می‌دهد. پکن که متحد دیپلماتیک کلیدی روسیه است، به عنوان یک بازار عمده صادراتی نفت و گاز روسیه، ظاهر شده و به پر کردن خزانه جنگ کرملین کمک می‌کند. روسیه همچنین برای واردات فناوری پیشرفته به چین برای فعال نگه داشتن ماشین نظامی خود متکی است.
چه چیزی شی و پوتین را کنار هم نگه داشته است؟

هم شی و هم پوتین تلاش‌های غرب برای گسترش دموکراسی را تلاشی برای مشروعیت‌زدایی نظام‌های سیاسی کشورشان می‌دانند. آن‌ها معتقدند که رژیم‌های استبدادی برای رویارویی با چالش‌های دنیای مدرن مناسب‌ترند. در حالی که چین به روسیه تسلیحاتی برای استفاده در اوکراین نداده است، از مسکو حمایت دیپلماتیک کرده و غرب را به خاطر تهدید امنیت روسیه مقصر می‌داند.

چین همچنین تحریم‌های غرب علیه مسکو را به شدت محکوم کرده است. روسیه نیز به نوبه خود همواره حمایت خود را از پکن در مورد مسائل مربوط به تایوان اعلام کرده است.

چین به طور گسترده‌ای منابع ماشین ابزار، میکروالکترونیک و سایر فناوری‌ها را به روسیه گسترش داده است (همه اجزای مورد استفاده برای ساخت موشک، تانک، هواپیما و سایر سلاح‌ها). ارزیابی‌های ایالات متحده حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۳، روسیه حدود ۹۰ درصد کل میکروالکترونیک‌ها و حدود ۷۰ درصد ماشین‌ابزار‌ها را از چین وارد کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته در مصاحبه‌ای با یورونیوز گفت روسیه ممکن است بدون حمایت چین برای حفظ شتاب خود در اوکراین تلاش کند. بلینکن به یورونیوز گفت: چین رابطه‌ای با روسیه دارد که به آن اهرم فشار می‌دهد و روسیه به طور فزاینده‌ای به چین وابسته است.

او گفت که امیدوار است از اهرم فشار چین در روسیه برای متقاعد‌کردن پوتین برای تغییر مسیر خود در اوکراین استفاده شود.

اما چین همواره بر بی‌طرفی خود در مناقشه اوکراین پافشاری می‌کند - در حالی که از محکوم کردن اقدامات روسیه یا حتی تهاجم نامیدن آن خودداری می‌کند. پکن غرب را مقصر خصومت‌ها می‌داند و علیه تحریم‌های اقتصادی روسیه صحبت کرده است. در حالی که اوکراین اولین سالگرد آغاز جنگ را در سال گذشته جشن گرفت، وزارت خارجه پکن طرحی ۱۲ ماده‌ای را ارائه کرد که خواستار گفتگو‌های صلح و احترام به حاکمیت ملی از سوی طرفین بود. با این حال، این بیانیه خواستار خروج نیرو‌های روسیه از اوکراین نشده است - چیزی که کیف مدتهاست به عنوان تنها راه برای پایان دادن به جنگ می‌خواهد. با این حال، چین به کنفرانس صلح اوکراین که در ماه ژوئن توسط سوئیس برگزار شد و روسیه را نادیده گرفت، رفتار سردی نشان داد. پکن گفته است که از کنفرانسی با حضور هر دو طرف در جنگ حمایت می‌کند.


بیشتر بخوانید: صلح با روسیه، جنگ با چین | کتاب جدید امنیت ملی ترامپ درباره استراتژی او برای تسخیر دولت و مسایل جهانی چه می‌گوید؟


همکاری نظامی با تعمیق روابط دیپلماتیک بین پکن و مسکو

متحدان در چندین بازی جنگی مشترک در سال‌های اخیر شرکت کرده‌اند، از جمله رزمایش‌های دریایی و گشت‌زنی در دریای ژاپن و دریای چین شرقی، از جمله یکی دیگر از قدرت‌های ضدآمریکا در خلیج عمان امسال.
جالب است که این را هم بدانید که پوتین گفت مسکو فناوری نظامی بسیار حساس را با چین به اشتراک گذاشته است که به طور قابل توجهی توانایی دفاعی این کشور را تقویت کرده است، از جمله سیستم هشدار اولیه برای شناسایی پرتاب موشک‌های بالستیک.

در ماه نوامبر، پوتین پیشنهاد کرد که مسکو و پکن می‌توانند همکاری خود را با اشتراک‌گذاری بیشتر ماهواره‌های نظامی و سایر فناوری‌های دفاعی خود گسترش دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ولادیمیر پوتین
نظرات شما
پیشخوان